1800-tal

Foto: turistnorrkoping, Lyktan Judens öga

1800-talets tekniska landvinningar kom att påverka livet, både för den enskilda och för samhället. Inom industrin skedde gradvis en mekanisering. Kring Strömmen växte det från mitten av seklet upp ett tättbebyggt industrilandskap med fabrikshus byggda i flera våningar. Arbetslokalerna försågs med gasljus. Stadens gator fick också gasbelysning. De första vattenledningarna drogs på 1870-talet.

Kommunikationerna till lands och sjöss förbättrades genom järnvägen och ångbåtstrafiken.

Folkmängden ökade snabbt. Mellan åren 1800 och 1850 steg befolkningssiffran från 8 500 till 16 000 och därefter, mellan 1850 och sekelskiftet, från 16 000 till 41 000. Människor från landsbygden flyttade in till staden och arbetet i fabrikerna. Lönerna var låga, textilarbetarnas var lägst. Usla bostäder, svält, sjukdomar och otrygga arbeten var dessa människors villkor. Arbetarnas bostäder låg i första hand i stadens norra och östra delar. Strävan att förbättra arbetarfamiljernas situation var upprinnelsen till 1800-talets folkrörelser.

Foto: turistnorrkoping, Tuppens textilindustri

Norrköping var år 1825 landets största textilstad. Vid seklets mitt fanns det 119 yllefabriker, som svarade för 84 % av all klädestillverkning i landet. Bomullen var en nyhet inom textiltillverkningen. Råvaran köptes framför allt från Amerika. Leveranserna stördes emellanåt. Under det nordamerikanska inbördeskriget på 1800-talet blev det kris inom bomullsindustrin, när leveranserna stoppades. Varvsrörelsen var under 1800-talet en betydande industri. Motala varv var från 1850-talet störst i landet i sin bransch. Varvet tillverkade hjulångare och pansarbåtar.

Holmens Bruk ombildades 1854 till aktiebolag. Företaget kom därefter att specialisera sig på papper. Bland övriga industrier från seklets mitt kan nämnas Wiechels trikåfabrik och Lithografiska AB. En mekanisk verkstadsindustri växte fram mot seklets slut.

                       

Bilder från Google bilder, mode på 1800-talet

I Borgerskapets Äldsta satt flera av tidens ledande industrimän. En av de mest inflytelserika var John Swartz. På hans initiativ startades många projekt för att modernisera och försköna staden. Norrköping blev en föregångsstad på många områden, bland annat när det gällde skolutbildningen och fattigvården.

Foto: turistnorrkoping, ur Norrköping brinner, Björn Helmfrid

Norrköping drabbades även under 1800-talet av bränder. De största inträffade på 1820-talet. År 1822 brann de södra och östra delarna, då 3 500 människor blev hemlösa. Fyra år senare brann de norra kvarteren, då blev 1 900 människor utan hem. Trähus och torvtak förbjöds efter dessa bränder. Den sista stora koleraepidemin år 1835 skördade 852 människoliv.

Foto: turistnorrkoping, Hedvigs kyrka, i bilden finns en länk till en film inifrån kyrkan

Foto: turistnorrkoping, S:t Olai kyrka, i bilden finns en länk till en film inifrån kyrkan

  • 1820 – Ångbåtslinje mellan Norrköping och Stockholm öppnas.
  • 1851 – Gatorna får gasljus.
  • 1852 – Norrköpings Bomullsväveri AB (Tuppen) startar.
  • 1857-96 – Promenaderna anläggs.
  • 1866 – Första järnvägslinjen invigs på sträckan Norrköping – Katrineholm.
  • 1874 – Stadens första vattenledningar dras.
  • 1893 – Nuvarande Folkparken planläggs.

Foto: turistnorrkoping, Karta 1848, C E Öhrling

Källor: Faktablad till Norrköping under 600 år, 7 april-14 oktober 1984, Norrköpings stadsmuseum, Norrköpingsrummet, Norrköpings stadsbibliotek

AP/LDm

Tillbaka

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s