ABV, Armerad Betong Vägförbättringar

Armerad Betong Vägförbättringar, ABV, bildades så sent som 1977 genom att byggbolagen AB Armerad Betong och AB Vägförbättringar slogs samman.

AB Armerad Betong hade byggt i Norrköping sedan 1916, det var då bolaget bildades. Det första man byggde i staden var ett industribygge åt Holmens Bruk, det var det senare så bekanta och i olika sammanhang omskrivna Strykjärnet på Laxholmen, i Motala ström. Byggnaden har på senare år blivit något av en symbol för hela industrilandskapet och inrymmer idag Arbetets museum.

Foto: turistnorrkoping, Strykjärnet

Holmens Bruk var en stor beställare för bolaget. 1923 etablerade Armerad Betong ett avdelningskontor i staden, som chef tillsattes den kända Norrköpingsprofilen, civilingenjör Bo Ekelund.

Bild: sok.se, Bo Ekelund

Ekelund, som var en aktiv idrottsman och svensk mästare i höjdhopp och olympisk bronsmedaljör, blev senare verkställande direktör för bolaget. Efter Ekelund tillträdde ingenjör Ingvar Rustner som chef, under åren 1945-1976. Efter sammanslagningen till ABV efterträddes Rustner av civilingenjör Filip Moberg.

Bland byggnader som uppförts av ABV kan nämnas Goodyear gummifabrik och kajerna i hamnen. Man byggde även den långa bron, över Göta kanal vid motorvägen, vid Norsholm. Den var klar hösten 1988 och bron är 348 meter lång och har en segelfri höjd av ca 22 meter.

Källor: Texten i den här artikeln är ett fritt utdrag ur I Louis De Geers fotspår, Arne Malmberg, originalförfattare Gunnar Henriksson, Wikipedia

LDm

Tillbaka

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s