Del 6, Kneippen, Järnväg genom Kneippen

I början av seklet drogs en smalspårig järnväg genom utkanten av Borgs villastad. Järnvägen, med början vid Östra station, gick till Kimstad, där det fanns fortsatt förbindelse västerut med det övriga regionala, smalspåriga järnvägsnätet. Järnväg fanns redan mellan NorsholmSkärblackaFinspångÖrebro.

Foto: turisnorrkoping, Östra station

Redan på 1880-talet började man planera att bygga en järnväg över Vikbolandet, från Norrköping ut till Arkösund. 1893 var den första biten klar, det var den mellan Norrköping och Söderköping. Ett par år senare kunde tågen börja rulla till Arkösund. I folkmun döptes banan till ”Gurklisten”.

1903 fick Norra Östergötlands Järnvägar koncession för utbyggnaden västerut av den smalspåriga järnvägen. 1906 var det klart för trafik, med ångvisslande och kolosande tågsätt och vid Kneippen byggdes ett stationshus, Västra station.

Foto: turistnorrkoping, ur Kneippen - ett sekel, Västra station

Den nya järnvägslinjen började vid Östra station i Norrköping och tågen passerade Ljura gårds marker, S:t Johannes kyrka och Klingsberg på sin väg mot Kneippbaden. Därefter stannade tågen vid Borgsholm, stationer fanns vid Klinga och Lillie. Järnvägen användes mest för godstransporter, men 1913 kunde man notera att 100 000 resenärer rest på linjen.

Det fanns inte mycket andra byggnader vid stationen i Kneippbaden, det fanns inte heller några träd. Omgivningen var lantlig och det skulle dröja några år innan husen runt Västra station började byggas. Bara några år innan hade Folkets Park byggts, på lämpligt avstånd från stationen. Vägen till parken gick bakom stationshuset.

Foto: http://norrkoping50607080talet.blogspot.com, Folkets Parks utedansbana, troligen från mitten av 1900-talet

Samma år som järnvägen byggdes förlängdes även spårvägen ut till Borgs villastad. Stationen vid Kneippbaden blev en liten knutpunkt, eftersom även spårvägens vändplats fanns där. 1914 blev hela spårvagnsnätet dubbelspårigt. Först 1934 drog man spårvägen till Folkets Park.

Foto: turistnorrkoping, ur Kneippen - ett sekel, Justinius Lindén

Den respektingivande stinsen vid Kneippbadens station hette Justinius Lindén. Han var en av profilerna i Kneippen och var en man med värdighet och pondus. När Lindén var i närheten var det ingen som vågade göra några busstreck.

Det har berättats att stinsen var mycket snäll mot de barn, som ofta lekte på lastplanen framför godsmagasinet. Ibland fick barnen hjälpa stinsen med att fälla bommarna vid Lokegatans järnvägsövergång. Som tack för hjälpen fick de ofta en chokladkaka.

Lindén bodde i en tjänstebostad på övervåningen i stationshuset. Det finns berättelser om, att han varje dag tog spårvagnen till Standard Hotell, där han åt sin middag.

Stinsen är borta sedan länge och järnvägstrafiken nedlagd, 1962 drogs persontrafiken in och det sista godståget gick 1963. Rälsen revs 1964. Det gamla stationshuset finns dock kvar, gulmålat och vackert och man kan ana rester från den tid då det gick att ta tåget till Kimstad.

Denna artikel är publicerad med reservation för eventuella felaktigheter och feltolkningar.

Källa: Texten i den här artikeln är ett fritt utdrag ur Kneippen – ett sekel, Tina Grönkvist, Magnus Höjer, Pelle Wichmann.

Ldm

Tillbaka

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s